Ik zoek werk. Dit is een zin die vaak gebruikt wordt wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, wilt gaan beginnen op de arbeidsmarkt of op zoek bent naar thuiswerk. En dan wil je werk vinden dat aansluit bij je ambities en talenten. Maar het is vooral belangrijk dat je aan baan vind die bij je past. Dit lijkt logisch maar wanneer mensen zeggen ik zoek werk en op zoek gaan selecteren ze banen die niet bij hun passen. Het kan zijn omdat de geselecteerde banen boven hun niveau zijn of juist eronder. Een andere optie kan overigens zijn met thuiswerk geld verdienen.
Wanneer je op zoek gaat naar werk is het dan vooral erg belangrijk dat je eerst eens goed kijkt naar je zelf. Daarbij stel je jezelf de vragen als wat wil ik, wat kan ik en wie ben ik. Want het is belangrijk dat je een baan vindt die bij je past. Het kan je dan helpen om deze vragen voor jezelf te beantwoorden. Zo vergroot je de kans om een baan te vinden die je leuk vindt en past bij je ambities en talenten. En zo vind je misschien uiteindelijk ook wel je droombaan, misschien wel gewoon thuis.
Het vinden en zoeken naar werk is een vak apart. Zo worden in Nederland nog steeds de meeste banen gevonden via bekenden, vrienden of familie. Hierbij maak je dus gebruik van je netwerk. Bij het vinden van een baan is het dan ook erg belangrijk om bij je netwerk kenbaar te maken ik zoek werk. Hoe meer mensen dit weten hoe groter de kans is dat jij zo snel mogelijk een leuke baan vindt. Zij kunnen je direct helpen of kennen misschien mensen die je verder kunnen helpen. Maak dus gebruik van je netwerk.
Ook op verschillende netwerksites kun je aangeven ik zoek werk. Zoals op de bekende netwerksite LinkedIn. Met dit online zakelijk platform is het mogelijk om een netwerk op te bouwen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook je zakelijk bereik vergroten. En wanneer je dus op zoek bent naar werken kun je dit in een keer aan je contacten laten weten. Doordat LinkedIn een netwerksite is met zakelijke contacten is de kan erg groot dat een van je contacten iets voor je kan doen of iemand kent die dit kan doen. Ook kan Facebook je zelfs helpen bij het vinden van een baan!
Er zijn in Nederland veel banenspecialisten aanwezig die je kunt inschakelen wanneer je zegt ik zoek werk. Veel werkgevers maken gebruik van recruiters voor het vinden van getalenteerde medewerkers. Maar ook werkzoekende kunnen gebruik maken van een recruiter. Dus wanneer jij aan de slag gaat met een recruiter kunnen zij je helpen met het vinden van een passende baan. Zij zien veel vacatures voorbij komen en zien snel genoeg of deze relevant zijn voor je. Maar daarnaast kunnen ze je ook helpen met solliciteren door persoonlijk advies. En geven zij je de beste tips uit de praktijk. Soms kijken ze naar je talenten en zien de ondernemer in je. Dan zou het zomaar kunnen dat ze aangeven: begin vanuit huis je eigen business op te zetten. Dit zou zomaar kunnen wanneer je over een specifiek talent beschikt, dat relatief eenvoudig is in te zetten op internet.
Een van de makkelijkste manieren om een baan te vinden is online te kijken op vacaturesites. Hier worden dagelijks nieuwe vacatures op geplaatst en kun je zoeken naar banen die aansluiten bij je werkervaring en opleiding. Deze websites zijn grote zoekmachines waarin je je voorkeuren kunt aangeven voor het zoeken in de beschikbare vacatures. Werkgevers kunnen hierop hun vacatures op plaatsen. Maar het is tevens ook mogelijk om je eigen CV hierop te plaatsen. Zo kunnen werkgevers direct zien dat je werk zoekt. Het is hierbij wel belangrijk om de voorkeuren aan te geven zodat je niet benaderd wordt voor banen die niet interessant zijn.
Je cv oftewel een curriculum vitae geeft een samenvatting weer van je zakelijk leven. Een werkgever kan aan de hand hiervan zien of je qua persoonlijkheid en ervaring bij de functie en het bedrijf past. Veel bedrijven ontvangen op vacatures meerdere sollicitaties op een korte tijd en hierdoor hebben ze niet veel tijd om alle toegestuurd cv’s rustig door te nemen. Daarom is het erg belangrijk dat je een cv hebt die opvalt maar daarnaast ook overzichtelijk is en tegelijk inzicht geeft over jezelf. Zo is het voor een werkgever direct duidelijk leesbaar wanneer hij je cv ontvangt.
Doordat een werkgever niet teveel tijd kan besteden aan iedere ontvangen cv is het wel belangrijk dat hij alle informatie ontvangt. Hierbij is de vormgeving je cv erg belangrijk. Zo kun je overzicht creëren door gebruikt te maken van tussenkopjes die herkenbaar zijn zoals werkervaring, opleiding en competenties. Maak de belangrijkste kopjes dikgedrukt zodat deze direct opvallen. Noteer daarbij alleen de relevantie werkervaring die van toepassing is op de vacature waarop je solliciteert. Veel mensen zijn geneigd wanneer ze werk zoeken om dezelfde cv en motivatie te gebruiken maar val juist op door dit aan te passen.
Naast je cv is een goede motivatie ook erg belangrijk. Voor sommige vacatures wordt het gevraagd om dit mee te sturen en wanneer dit niet gevraagd wordt doe dit dan wel zodat je direct opvalt. In je motivatie geef je een korte en enthousiaste uitleg waar je op de vacature solliciteert. Leg daarbij kort en duidelijk uit waarom je voor de vacature en functie kiest. Maar licht ook de keuze voor het bedrijf toe. Dit is hoe jij je kunt onderscheiden van alle andere werkzoekende die op dezelfde functie heeft gesolliciteerd.
Wanneer je op een functie solliciteert is het van essentieel belang dat je je in het bedrijf verdiept. Dit heb je niet alleen nodig voor je motivatiebrief maar is ook belangrijk als je op gesprek mag komen. Hoe meer je je in het bedrijf hebt verdiept hoe beter je kunt uitleggen waarom je er wilt gaan werken. En op deze manier heeft het bedrijf ook het gevoel dat je een enthousiaste kandidaat bent die de moeite heeft genomen om zich in het bedrijf te verdiepen. Je kunt dit doen door op de website van het bedrijf te kijken of je zoekt op google naar het laatste nieuws.
Nadat je gesolliciteerd hebt op de functie en de werkgever vind je interessant genoeg zul je uitnodiging ontvangen voor een eerste gesprek. Het is hierbij erg belangrijk dat je je goed voorbereid. Zoals eerder aangegeven doe dit door je te verdiepen in het bedrijf maar ook door voor te bereiden op vragen. Bij sollicitatiegesprekken zijn er altijd een aantal vragen die standaard voorbij komen. Deze zijn gemakkelijk vooraf voor te bereiden waardoor je tijdens het gesprek overtuigend overkomt. En zo is het ook gemakkelijker om je enthousiasme over te brengen.
Wanneer je op zoek bent naar werk kun alleen een goed gesprek voeren wanneer je een goede voorbereiding getroffen hebt. Naast informatie over het bedrijf en de veel voorkomende vragen voor te bereiden is het ook van belang om op tijd te komen. Zorg dan ook dat je op tijd vertrekt zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ook is tijdens het gesprek je non-verbale communicatie cruciaal. Zorg dat je uitgebreide en enthousiaste antwoorden geeft met een open ik zoek werk houding. Zo vind je de weg naar die baan die helemaal bij je past.
Met deze tips zou je aan de slag moeten kunnen gaan om een leuke baan te vinden. Is dit allemaal niets voor je omdat je geen zin meer hebt om voor een baas te werken, waarom kijk en luister je dan niet naar het gratis webinair over “hoe je vanuit huis een inkomen kunt opbouwen”. Een goede vriend van mij heeft een stap-voor-stap programma ontwikkeld waar je, wanneer je tenminste een beetje serieus bent, een prima business vanuit huis kunt opbouwen waarmee je een fulltime inkomen kunt verdienen. Gewoon met thuiswerk geld verdienen. Klik hieronder om naar het geheel gratis aangeboden webinair te gaan.
Copyright © 2010 - 2021 | Thuiswerk-Geld-Verdienen.nl |